مدیریت یکپارچه دارایی ها AIM-System

یکپارچگی، ایمنی و قابلیت اطمینان مهمترین چالش‌های مدیران و گردانندگان یک سایت صنعتی هستند. اولین هدف مدیریت یکپارچگی دارایی‌ (AIM) برقراری و حفظ آن‌ها در شرایط مناسب برای کار (FFS) همراه با افزایش عمر مفید آن‌ها با کارکردی مطمئن، ایمن و با کمترین هزینه می‌باشد. یکپارچگی دارایی هنگامی برقرار است که ترکیب احتمال تخریب و نتایج حاصل از این تخریب کمترین مخاطره ممکن را برای افراد، محیط و همچنین صاحبان آن ایجاد نماید.

برقراری و اجرای یک برنامه مدیریت یکپارچگی دارایی نیازمند گردآوری، تحلیل و ذخیره‌سازی حجم بالایی از داده‌ها و اطلاعات است. همچنین کارکرد مؤثر این برنامه نیازمند ذخیره‌سازی، تحلیل، مدیریت و اقدام بر روی تک‌تک این اطلاعات است. شرکتها شناختی که از کلیه این موارد در سازمان خود دارند قادراند با استفاده از نرم‌افزارهای پودمانی خود و با اتکا به متخصصین هولدینگ داخلی و خارجی بهترین بهره برداری را  برای تحقق اهداف این برنامه در سازمان خود داشته  باشند. خدمات مدیریت یکپارچگی دارایی شرکت شامل موارد زیر است:

  • سیستم مدیریت قابلیت اعتماد بر مبنای سری استاندارد IEC 60300

قابلیت اعتماد مطابق با استاندارد ISO 9000 واژه کلی برای توصیف عملکرد مربوط به قابلیت دسترسی (Availability) و عوامل تأثیرگذار بر آن در یک سیستم یعنی:

  1. قابلیت اطمینان (Reliability) 
  2. قابلیت نگهداری و تعمیرات  (Maintainability) می‌باشد.

مدیریت قابلیت اعتماد به عنوان یک رویکرد سیستمی، بخشی از فعالیت‌‌های مدیریتی است که عملکرد سازمان را در مباحث قابلیت اطمینان/ دسترس‌پذیری/ قابلیت نگهداری و تعمیرات/ ایمنی (RAMS) به منظور حصول اطمینان از کارایی و توانمندی فرآیند‌های عملیاتی و تجهیزات و محصولات مورد توجه قرار می‌دهد و بهبود مستمر آن را میسر می‌سازد.

 

  • بازرسی بر مبنای ریسک (RBI)

RBI روشی منظم برای تعیین و اعمال ضریب ریسک شکست دستگاه‌ها و تجهیزات در تعمیر و نگهداری تأسیسات و اتخاذ تصمیمات بازرسی است. مطالعات RBI تأمین کننده درک دقیق‌تر از مخاطرات و مکانیزم‌های تخریب محتمل مرتبط با مخازن تحت فشار و لوله‌کشی‌هاست. این اطلاعات کمک زیادی به تأمین یک برنامه کامل یکپارچگی دارایی و در نتیجه مدیریت مناسب مخاطرات می‌نمایند.

  • سیستم نگهداری و تعمیرات متمرکز بر قابلیت اطمینان (RCM)

یکی از استراتژی‌های مطرح در زمینه برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات و بهینه‌سازی فعالیت‌های مرتبط با آن، سیستم یا فرآیند نگهداری و تعمیرات با محوریت قابلیت اطمینان (RCM-Reliability Centered Maintenance) می‌باشد. این سیستم به منظور تعیین آنچه که می‌بایستی انجام گردد تا تمامی امکانات و تجهیرات فیزیکی سازمان‌ها به طور مستمر وظایف طرح‌ریزی شده خود را در بستر فعلی عملیاتی خود برآورده نماید، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ارزیابی آمادگی برای کار (FFS)
  • سیستم مدیریت یکپارچه خطوط لوله (PIMS)
  • سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات نرم‌افزاری (CMMS)

در یک بسته نرم‌افزاری CMMS اطلاعات عملیات نگهداری و تعمیرات سازمان معمولا در یک بانک اطلاعاتی نگهداری می‌گردد. این اطلاعات که به ‌صورت کاملاً ایمن و با قابلیت اطمینان بالا نگهداری می‌شوند، ‌نیروهای فنی و سازمان نت را در انجام کارها و وظایف محوله با اثربخشی بیشتری یاری می‌نمایند. CMMS بستر مناسب جهت اجرای یک برنامه مدیریت یکپارچهAIM را فراهم ساخته و اطلاعات اولیه مورد نیاز را در اختیار آن قرار می‌دهد.